Dag 29 en 30 Brisbane!

13 november 2016 - Brisbane, Australië

Zondag op tijd op, alles gepakt en ingestapt in de camper voor een laatste ritje naar Brisbane om de camper in te leveren. John en Lis rijden achter ons aan. We plakken er 2 dagen Brisbane aan vast om te stad goed te verkennen en hebben een hotel geboekt voor de nacht, het Adina hotel in Ann street, in het centrum van Brisbane.

Nadat we de camper ingeleverd hebben, rijden we eerst naar het hotel, waar we de bagage inleveren en de auto wordt geparkeerd (valid parking). Er rijdt een gratis buslijn in de stad, maar er vaart ook een gratis city hopper (water taxi) over de Brisbane river, die door de stad loopt, zodat je overal in het Centrum kunt komen. We nemen de city hopper over de Brisbane river en maken gewoon een heel rondje van 1.5 uur. Vanaf de rivier krijg je een heel goede indruk van Brisbane. Wij herkennen de stad eigenlijk niet meer terug van 31 jaar geleden, op een paar oude gebouwen na. De stad is indrukwekkend veel groter geworden met een behoorlijke skyline. Jullie kunnen het wel zien op de foto's. Onderweg geluncht aan de waterkant op de South Bank. Het is echt weer een heel hete en benauwde dag. Heel even regent het en gaat de temperatuur iets naar beneden, maar het blijft benauwd. ' s avonds gaan we, op aanraden van een Australiër, nogmaals met de city taxi over de rivier. Prachtig de stad bij avond te zien!

De volgende dag iets later (sorry John en Lis, de wekkerradio op het nachtlastje stond een uur te vroeg) op pad voor het ontbijt. Je kunt in Brisbane wel op 100 verschillende plaatsen ontbijten als het niet meer is. Aan alles is gedacht in deze jonge, dynamische stad. Ziet er ook allemaal heel verzorgd en schoon uit. Wat ik nog niet genoemd heb is dat je in heel Australië publieke toiletten hebt, die zeer goed bijgehouden worden en wat dus heel plezierig is als je zo onderweg bent ☺. Na het ontbijt met de bus naar Botanische tuin gegaan en rondgewandeld. Prachtige tuin weer! Daarna naar het hotel gegaan om uit te checken. De bagage en de auto kunnen we nog bij hotel laten tot 17:00 uur. Nu met de bus naar de riverside en met de watertaxi naar de Southbank van Brisbane. Daar zijn universiteiten, parken, musea (ook weer gratis) en heel groot aangelegd waterpark met strand en zwembaden waar iedereen gebruik van kan maken, ook weer met toezicht. Het is heel mooi allemaal, zoals te zien op de foto's, en wat ik nog het mooiste vind, is dat iedereen van deze gratis faciliteiten gebruik kan maken en genieten, van de bus, de watertaxi, de zwembaden, de musea etc. We lopen ook nog langs een Nepalese pagode, prachtig bewerkt hout, die daar geplaatst is toen de wereldtentoonstelling in Brisbane was in 1988. Er zijn in totaal maar 3 Nepalese pagodes buiten Nepal, naast Brisbane nog in Osaka en in Munchen. We genieten erg van al het moois en bezoeken ook nog het Natural museum en het Arts museum. Veel gelopen en gezien en genoten. Rond 16:00 uur auto opgehaald en teruggereden naar Gympie. Chef John weer heerlijke maaltijdsalade gemaakt met zoete aardappel en wortel erbij. We zullen wel weer moeten wennen als we thuiskomen,

Mirjam

1. Hette en Itteke:
    15 november 2016
    Hebben jullie nog wat van het bezoek van het koninklijk paar meegekregen? En van de aardbevingen in Nieuw Zeeland? Na zoveel onheil wordt het inderdaad tijd voor de terugreis. Hier gebeurt helemaal niks.
  2. Gabby Dijkhoff:
    15 november 2016
    Zoals gisteravond beloofd twee mooie reisverhalen. Ga nu de video kijken en het wordt voor mij ook afkicken als jullie weer thuis zijn. We zin deze weken zo verwend door jullie verhalen en foto's en film, het is alsof we steeds mee mochten lopen, rijden. genieten.
    Nu even relaxen in Gympie zal ook fijn zijn. Groetjes van Mam
  3. Gabby Dijkhoff:
    15 november 2016
    De video houd ik nog even tegoed. haha
  4. Roel en Rianne:
    15 november 2016
    Zucht... Ik wil ook!!! Wat een heerlijke verhalen. Geniet van de laatste dagen en we spreken elkaar snel!
  5. Elizabeth en Ger:
    15 november 2016
    Jullie genieten maar wij genieten van jullie verhalen!
    Nog hele leuke laatste dagen met de familie!